Ezeket az információk nem lehetnének most itt, ha nem lenne a Magyar Daewoo-Chevrolet klub, és sok
lelkes, és segítőkész, és nem utolsó sorban hozzáértő márkatárs.
Ezúton szeretném köszönetemet nyilvánítani Josh, Viper, Sznuni, Sebijoe, Sebike, ni_lovag, Szassza, Futee, Peterkrisz, Kila00 és nem utolsó sorban Zsola Cartársaknak!
Felhívom minden kedves látogató figyelmét, hogy ismereteim csak a Lanos típusra terjednek ki!
Más típuson eltérő hibajelenségek és megoldások lehetnek!
Kellemes böngészést!
Tartalom:
- Alapjárati léptetőmotor
- EGR szelep
- Fűtésbowden csere
Időközben típusváltás történt, és szeretett Lanosomtól megváltam, ami 265.000 km-t tett meg, komolyabb meghibásodás nélkül. Az új családtag egy 2005-ös évjáratú Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 16v Elite. Még ismerkedem vele, de már most imádom.
Alapjárati léptetőmotor
Ez, egy kis léptetőmotor, ami az alapjáratért felelős. Ha meghibásodik, akkor ingadozó alapjárat, vagy túl magas vagy nulla alapjárat a tünet. Ezt a problémát viszonylag egyszerűen meg lehet szüntetni.
Felhívom mindenki figyelmét, hogy a tapasztalataim, csak a Lanosra terjed ki, más típusokon eltérő lehet a probléma, és a megoldás is!
A képen Futee Cartárs jóvoltából készített kép látható, a léptetőmotorról.
Javítása viszonylag egyszerű.
1. Vedd le a Pozitív akkumulátorsarut. EZ NAGYON FONTOS!!!!! (válasz lejebb)
2. Szedd le a csatlakozót a léptetőmotorról.
3. Szedd ki a két rögzítócsavart.
4. Húzd ki a motort a helyéről.
Ő lenne a motor.
A zárókúp nem így szokott kinézni, sokkal roszabb állapotban. Ezt szépen le kell takarítani, a rugó alatti részt is, és a motor helyét is, fémtisztára. Ha ezzel megvagyunk, ajánlatos megkémlelni a szívóoldal teljes terjedelmét (Kartergázcső, Légbeömlő vezeték), hogy milyen állapot ban van, ugyanis a piszok onnan jön. Ha kitakarítottunk mident, rakjuk vissza a motort a helyére, majd rakjuk rá a csatlakozót.
Mielőtt azonban visszaraknánk az akkumulátor sarut, nyomkodjuk meg egy párszor a fékpedált, hogy az ECU kondijai kisüljenek, és ne a régi motor paraméterekkel induljon el a rendszer.
Tehát párszor fékpedál nyomkodás, majd akkumulátor saru vissza.
És, jöhet a betanítás:
- gyújtás 5mp-ig
- gyújtás le 5mp-ig
- gyújtás 5mp-ig, majd beindítás (automata váltónál P/N állásban)
- Megvárni hogy a hűtővíz 85C fölé menjen
- bekapcsolni 10mp-re a klímát (ha van)
- kikapcsolni 10mp-re a klímát
-automata váltós autónál kéziféket behúzni, féket benyomni, váltót D-be, klíma be 10mp-re, majd kikapcsolni 10mp-re.
És, ha mindent jól csináltunk, tökéletes alapjáratot kaptunk jutalmul, feltéve, ha nem a koszolódás volt a gond, hanem a motor adta be az unalmast. Bár, ez ritka szokott lenni.
A képekért köszönet Futeenak!
Az eljárás leírásáért köszönet Sebikének és Joshnak!
EGR Szelep
Az EGR, vagy német nevén AGR szelep, a károsanyag kibocsátás csökkentésében játszik nagy szerepet.
Ha elkoszolódik, és nem zár, akkor rángatást idézhet elő.
Két fajta EGR létezik, a vákuumos (pl: Lanos, stb.) és elektromos (pl: Tacuma, Spark, stb.)
A Lanosban egy UFO alakú, tányérszerű szerkezet, ami a szívóoldalra van felrakva, két csavarral. Az elektromos álltalában hengeres alakú, és három csavar fogja.
Ha gond van vele, két lehetőséged van:
1. Feljavítod (tisztítás, és tömítéscsere)
2. Lezárod, lefalazod (Drasztikus megoldás, de környezetvédelmi szempontból nem ajánlott!) Felhívom minden kedves olvasó figyelmét, hogy csakis saját felelősségére végezze el ezt a módosítást! Az módosítások miatt bekövetkezett károkért felelősséget nem vállalok, garanciális autóknál garanciavesztést von maga után!
Mindkét említett esetben tisztítással kell kezdeni, Nitrohigítós áztatás csodákra képes, de csak a szeleprészt áztassuk, azaz az alsó részét. Ha ezzel megvagyunk, és tisztára pucoltuk, egy kis WD40-el megkenve újra a régi lesz, és szerelhetjük vissza.
Ha a lezárás mellett döntenénk, erre több lehetőség van.
-Elektromosnál csak a falazás lehetséges, itt egy lemezt kell vágnunk a szelep alá, csak a rögzítócsavarok helyét kifúrva.
-Vákuumosnál (Lanos), leszedhetjük a vákuumcsövet, és a szelepcsatlakozót lezárva nehogy bepiszkolódjon, és a vákuumcső végét ledugózva (pl:csavart bele), kiiktathatjuk a rendszerből. Vagy, ezt is lefalazhatjuk, ez a biztosabb megoldás, csak az elektromossal ellentétben, nem csak a rögzítőcsavarok helyét kell kifúrnunk, hanem a szabályzó helyét is, ami kiáll a szelep alsó síkjából. A négyszögletes visszaáramló rész helyét nem kell kivágni.
Elvileg készen is vagyunk.
Egy kis tapasztalat:
-Mivel az autós társadalom elég megosztott az EGR lefalazásával/kiiktatásával kapcsolatban, mindenki döntse el maga, mit akar, és mi jó neki. Kisautómban cirka 2 éve le van falazva az EGR szelep, azóta hidegindításnál nem jelentkezett rángatás, sőt mintha kicsit dinamikusabban gyorsulna. Na, de itt ne gondoljon senki plusz lóerőkre, azt hagyjuk meg a kuruzslóknak, varázslóknak, akik hajszárítót építenek be turbó gyanánt!
Képekkel sajnos jelenleg nem tudok szolgálni, amint lesz időm, pótolom!
Fűtésbowden cseréje
Nemrég elért engem is a fórumon sokat emlegetett fűtésbowden hiba.
Történt ugyanis, hogy a Debreceni találkozóról hazafelé tartva az M35 autópályán amikor átakartam váltani a levegő irányát az ablakról fej-lábra, katt, aztán nem változott semmi. Az első pihenőben kellett manuálisan átállítanom, nem is voltam boldog. Egyik bowdennél a műanyag rögzítő törött el (típushiba) , a másik meg szétsodrótta magát, eltávozott az örök bowdenmezőkre.
Nemrég megjöttek a szükséges alkatrészek, így gyorsan, cirka 30 perc alatt ki is cseréltem őket.
Érezhető lett a változás, szépen szabályozható a hideg-meleg, nameg végre lábra is fúj.
Pár lépésben leírnám a csere lépéseit:
1. Rádiókeret körüli U alakú borítás kipattintása
2. Fűtéskonzol 2db csavarjának kitekerése (kereszthornyú csavarhúzó)
3. Bowdenek műanyag rögzítőfüleinek kipattintása, bowdenszemek leemelése (Hajlított csőrű fogó)
4. Gázpedál melletti bowden kipattintása (fej-láb)
5. Kesztyűtartó kiszedése, alul a zsanéroknál 2db csavar kiszedése (kereszthornyú csavar)
6. Utasoldali bal oldali bowden kiszedése, ez majdnem a tűzfalnál van (hideg-meleg)
7. Külső-belső választó bowden kipattintása, ez a fűtőmotor felett van, ET kéz ajánlott!
8. Új bowdenek be a fűtéskonzolba
9. Fűtéskonzol visszaszerelése
10. Bowdenek végeinek bepattintása
11. Van újra jó meleg a kocsiban!
Tapasztalat: kiszerelési sorrend a szerelés megkönnyítése érdekében ajánlott a bowdenek végeinek kiszedése, majd ezután a fűtéskonzol kiszedése.
Visszafele fordítva, először a fűtéskonzolt rakjuk vissza, mert nagyon kevés a hely.
Remélem tudtam segíteni, és bátran nekiálltok otthon is a műveletnek.
|