BioEtanol, avagy E85
Jó páran a klubban, nameg a Hyundai klubban már régóta használnak BioEtanolt tisztán, vagy keverve.
Itt is vannak tévhitek, érvek, és ellenérvek. Én csak a saját tapasztalataimat írnám le pár sorban.
Akkor kezdjük az elején:
A BioEtanolban az E85 nem az oktánszámot jelöli, mint azt jópáran hiszik, vagy hinnék. Erre is van egy szabvány, ami előírja hogy mekkora mértékben kell tartalmaznia BioEtanolt, és normál motorbenzint. Ha nem tévedek, akkor ez az arány 74~87% BioEtanol, és 13~26°normál motorbenzin. Sokan mondják, hogy tönkreteszi a szelepeket égéskor, és a motor alkatrészeit. Akkor tisztázzunk valamit. Mindenki tanult kémiát. Az alkohol égéshője alacsonyabb a motorbenzinnél, és itt akkor le is írtuk a lényeget. Mivel alacsonyabb az égéshője, így a motor sem melegszik annyira üzem közben, és máris nyertünk. Mondanak olyat is, hogy ki kell cserélni a benzincsöveket, injektorokat, meg miegymást. Autóiparban dolgozom, tudom milyen kemények a szabványok. Melyik alkatrészgyártó merné azt megkockáztatni, hogy az autókhoz gyártott alkatrészei tönkremenjenek az alkohol hatásai miatt? Semelyik. Ugyanis a nyugat európai piac a mérvadó, és ott már régebb óta kevernek Etanolt a motorbenzinhez. A kutakon! És persze már nálunk is. Ha megnézzük a blokkot tankolás után, akkor tisztán kiderül, hogy maximum 8% az alkoholtartalom. Természetesen gyártanak, speciális alkatrészeket BioEtanol üzemhez, (pl. AC pumpa). Az alkohollal egyetlen baj van csak, hogy piszkosul oldódik vízben, nem úgy mint a benzin. Viszont olcsóbb mint a benzin, a jövedéki adómentesség miatt. kútja válogatja mennyiért tudunk hozzájutni, ez jelenleg (2009 november) 195-240Ft.
Tapasztalat:
Először nem mertem nagy adagot tankolni, mindössze 10 litert 26 liter benzinhez. Cirka 200Km után éreztem először, hogy finomabban reagál gázadásra a kocsi (Daewoo Lanos 1.3S 2002 210e Km), és mintha egyenletesebben gyorsulna. A következő tankolásnál már 18 liter E85 és 22 liter 95-ös ment bele. Ekkor már egyértelmű volt a változás. Egyenletesebb és halkabb alapjárat, jobb és határozottab gyorsulás. Majd jött az első negatív tünet- A fogyasztás. Ugyebár ha jobban megy a kicsike, miért ne nyomjuk egy kicsit sportosabban? Na ez történt! A következő tankolásnál már figyeltem a lábam méretére, nem is evett már annyit. Élveztem, hogy csendesebb, és dinamikusabb a kocsi. Majd egy szép délután alig akart elindulni. Mint több helyen is olvastam, nem kicsit pucolja ki az üzemanyagrendszert, na nálam is megtörtént. Persze tudtam ezt, a csomagtartóban ott pihent az új benzinszűrő. Kicseréltem, majd minden visszaállt a rendes kerékvágásba. A szűrő olyan szinet eldugult 1200Km után, hogy ha nem a saját szememmel látom, nem hiszem el. Próbáltam rajta átfújni, na nem sikerült. Elraktam, majd szétszedem, és rakok fel róla képet. Viszont, volt negatívum is. Cirka 20%-al emelkedett meg a fogyasztás szépen lassan, de ez benne van a dologban. Ezt mindenhol le is írják, minden szakmai fórumon. Mjad bejöttek az első hidegek. És nem akart elsőre indulni. Ekkor már 10L 95 és 28L Etanol keverékkel járkáltam. Majd kicsit hidegebb lett, és már csak 4-5-re kapta el. Ha már elkapta, nem volt vele gond. Mivel most nincs keretem az átalakítóra, mit sorba kell kötni az injektorral a nyitási idő és dúsítás szabályozás miatt, visszaálltam benzinüzemre. De, nem tettem le az etanol üzemről.
Folyt. köv. |